Suit Supply Reversed

Wat als de man sexy en de vrouw succesvol is?

Als reactie op de Suit Supply-reclame maakten we een omgekeerde versie van één van de posters om vragen op te roepen. Een idee van Lauren Smits van Doetank PEER, in samenwerking met Mirthe de Boer van Emancipator voor mannen en emancipatie én DWARS, de jongeren van Groen Links. Mirthe en Lauren maakten de poster bij Jan Rijdt Rond.

Bekijk de making-off van deze poster vanavond (9 maart) bij Jan Rijdt Rond op NPO 3 om 20:55!

 

suitsupply_reversed_poster

Om de paar jaar maakt pakkenmerk Suit Supply een reclame waarin vrouwen sexy zijn en mannen aangekleed, succesvol en stoer. Op zich misschien niet stom of gek, maar wel een mooi moment om eens na te denken: hoe geven we mannelijkheid en vrouwelijkheid eigenlijk weer in de media en in advertenties? En klopt dat met de werkelijkheid?

untitled_design_861a-1024

 

 

 

 

 

 

Om mensen aan het denken te zetten reageerden Lauren van PEER en Mirthe, ambassadeur bij Emancipator, dé organisatie voor mannenemancipatie met een actie: Suit Supply Reversed. Want ook de man kan sexy zijn en de vrouw succesvol in pak, niet waar?

Het begon met deze amateuristische versie van Lauren op Facebook:

SuitSupplyReversed

Zoals je misschien begrijpt kwamen daar al veel goede, soms wat heftige, gesprekken tussen Lauren en mannen/jongens op Facebook uit, zoals:

Schermafbeelding 2016-03-06 om 15.46.25 Schermafbeelding 2016-03-06 om 15.46.43

Maar ook een stuk vriendelijkere reacties, zoals:

Schermafbeelding 2016-03-06 om 15.48.39

Een redacteur van het tv-programma Jan Rijdt Rond vond het een top-actie en nodigde Lauren uit om deze poster na te maken met een échte shoot. Lauren nam Mirthe mee. Mirthe kan namelijk juist veel vertellen over hoe mannen in de Suit Supply posters ook in een rol gedrukt worden, namelijk: je bent pas een echte man als je seks met vrouwen wilt en hebt.

Vervolgens gingen we de straat op om mensen de poster te laten zien en dat leverde interessante gesprekken op. Een aantal mensen gaven aan dat het hen de ogen had geopend.

De eigenaar van de printshop Printerette, Leon, op de Voorstraat in Utrecht maakte voor zichzelf dit t-shirt (hieronder afgebeeld) met “This is what a feminist looks like”, en toen we het hem vroegen zei hij: “Ik sta helemaal achter jullie actie!”. Je kan bij hem dit t-shirt laten drukken (ook in andere kleuren). Kijk op de website voor contact.

Dia1Het was een topdag met ons inziens een geweldig resultaat. Dit kreeg nog een vervolg met een plak-actie in vier steden samen met DWARS, de jongerenafdeling van Groenlinks op vrouwendag 8 maart. Het Facebook-event vind je hier. In de Utrecht-editie boden we ook een poster aan aan de Suit Supply Winkel: zie hier hoe dat ging.

Vervolgens werd Lauren op Internationale Vrouwendag over de actie geinterviewd door Amsterdam FM (luister dat hier terug) en was ze te gast in te talkshow Van Liempt Live op RTL Z (kijk dat hier terug, vanaf minuut 32).

Kijk op woensdag 9 maart om 19:55 op NPO3 naar de aflevering van Jan Rijdt Rond waarin je de making-off ziet van deze poster.

Samen vormt dit tot nu toe tien acties: de poster op Facebook, de discussies op Facebook, de opnames met Jan Rijdt Rond én de feminisme-promotie door Leon, de plakacties in Leiden, Groningen, Utrecht en Amsterdam (4 acties), en het interview met Lauren bij Amsterdam FM en haar optreden bij Van Liempt Live.

 

Deel op: