NPO Input-festival

PEER brengt diverse verhalen naar de Nederlandse Publieke Omroep 

Wie?

Charlot Verlouw, Sahil Achahboun, Astrid Sy, Tess KamphorstLauren Smits en vele andere peren en jonge mensen uit het netwerk van PEER.

Waarom?

Doetank PEER werd uitgenodigd door het NPO- Inputfestival. Dit festival is opgericht om de ontwikkeling van vernieuwende en onderscheidende programma’s bij de Nederlandse Publieke Omroep te stimuleren. De makers zochten naar jonge mensen met verfrissende ideeën. Nou daar identificeren wij ons graag mee! Toevallig hebben we ook al vijf acties en ideeën liggen die iets met tv te maken hebben.

Wat?

Op het Inputfestival werden we eerst uitgenodigd in een grote zaal om daar onze ‘input’ leveren. Vele peren grepen de microfoon. De Nederlandse Publieke Omroep wordt betaald met belastinggeld en moet boeiende en leuke programma’s maken met een informatief of educatieve insteek. Dit betekent dus ook dat de acteurs, presentatoren en andere mensen op TV én de mensen die naar de NPO kijken een afspiegeling zijn van de samenleving. Dit is helaas niet zo. Via de microfoon pleitten wij voor meer diversiteit in leeftijd, type lichamen, ethniciteiten en gender. En zo vroeg een peer zich af, waarom is er één kanaal voor een heel groot deel gewijd aan klassieke muziek, maar hoor je nooit rap op de NPO? Ook gaven we als tip: je hoeft het er niet dik bovenop te laten liggen. Er zit nu een man in Heel Holland Bakt, daarmee doorbreek je ook het hokjesdenken. Je hoeft niet altijd documentaires te maken oid. Laat gewoon meer verschillende mensen aan het woord over verschillende thema’s!

Vervolgens mochten we bij de hoge bazen een idee pitchen in een gesprekje van 10 minuten. Je kon kiezen of je met de algemeen directeur of één van de directeuren van NPO1, NPO2 of NPO3 kon praten.

  • Sahil Achahboun pitchte zijn idee voor een politiek programma waarvan de inhoud nog geheim moet blijven…
  • Charlot Verlouw sprak met de directeur van NPO1 over haar actie Pauw&Vrouw en regelde op die manier dat ze op de redactie van Pauw kon langskomen om haar verhaal te doen.
  • Astrid Sy pitchtte haar programma HERstory.
  • Tess Kamphorst pitchte een idee voor een documentaire over het Indisch verleden van haar oma.
  • Lauren Smits besprak met de directeur van NPO3 hoe ze meer jongeren kunnen bereiken. Samenwerken met organisaties als Doetank PEER en echt naar hen moet luisteren is daarvoor gewenst. Jonge mensen houden niet meer van traditionalistisch denken en willen programma’s die ze écht interessant vinden, 1 keer per jaar een verplichte Inputdag geeft je niet genoeg inzicht in wat jonge mensen willen.

Conclusie

Invloed uitoefenen op de media is moeilijk. Dit was een mooie kans, maar is wel eenmalig. Ook is het de vraag hoeveel er echt wordt gedaan met de input. Toch geloven wij dat je altijd op dit soort uitnodigingen in moet gaan. De media heeft ons activisten echt nodig, anders maken ze van zichzelf een ouderwets medium dat alleen past bij heel specifieke doelgroepen.

Stadium

Voltooid

Aantal acties

6 (5 pitches met directeuren + 1 algemene sessie met veel kritische vragen en ideeën van peren)

Contact 

Contactpersoon over deze actie is Lauren Smits: lauren@doetankpeer.nl 

Deel op: