Cats & Cucumbers

Een sociaal inclusief bordspel. Hoe doe je dat? Stefan doet het! 

Wie?

Stefan Brakman

Wat?

Een inclusief bordspel ontwerpen dat heel leuk is om te spelen, en tegelijkertijd op een vrolijke manier weerstand biedt tegen de over het algemeen weinig inclusieve vormgeving van bordspellen. Een belangrijk doel van dit spel is dat het op een gelijkwaardige manier een zo divers mogelijk wereldbeeld vertegenwoordigt, o.a. wat betreft gender/uiterlijk/leeftijd/mogelijkheden/leefstijl. Het is niet een heel eenvoudig spel; eerder bedoeld voor mensen die die wat uitdagendere bordspellen (zoals Kolonisten van Catan) leuk vinden.

Hoe?

Als kind ontwierp ik al bordspellen, al leken die vooral op Ganzenbord. Nu ik ouder ben, en meer verschillende speltypen heb gespeeld, heb ik deze oude hobby nieuw leven ingeblazen. Ik ben hiermee begonnen nadat ik erachter kwam hoe fout sommige bordspellenthema’s zijn.

Hét voorbeeld hiervan is Puerto Rico. Een erg goed uitgewerkt spel als het gaat om de zogenaamde “game mechanics”, maar een erg slecht spel als het gaat om ethische keuzes in de thematiek. Het is namelijk een spel waarbij je een dorpje in Zuid-Amerika zo welvarend mogelijk moet maken (lees: koloniseren). Om dat te doen bouw je plantages (niet OK) en fabrieken. Die leveren pas iets op als je hier mensen op laat werken (niet OK). Deze zogenaamde “kolonisten” (niet OK) komen aan per boot (helemaal niet OK). Bovendien… deze “kolonisten” zijn in het spel donkerbruine houten rondjes (helemaal niet OK) die je op de gebouwen/plantages neer kunt leggen. Hierdoor lijken het eerder slaven dan kolonisten. Om in een spel slaven “kolonisten” te noemen is wel een erg bittere ontkenning van een flink aantal zwarte pagina’s in de geschiedenis.

Vergelijkbaar, maar iets minder voor de hand liggend is het spel Kolonisten van Catan. Om een spel te hebben waarin je een eiland koloniseert en dat in het puntensysteem beloont is op zich al niet OK. Kolonisatie ging meestal namelijk gepaard met veel ellende voor de inheemse bevolking. Het Kolonisten-eiland is zogezegd onbewoond – maar er is wel een figuur die in de woestijn woont, geen gebruik maakt van de natuurlijk hulpbronnen, maar die wel kan stelen, nomadisch leeft (want heeft geen “dorp/stad”) en wordt weergegeven door een zwarte pion (niet OK).

Daarom wilde ik een spel ontwerpen dat minstens net zo leuk is om te spelen, maar met een thema dat WEL OK is. Een spel dus waarin een zo pluriform mogelijk wereldbeeld wordt vertegenwoordigd.

Aantal acties

17 (9 voor het ontwerpen en testen van eerdere spellen + 8 punten voor het ontwerpen en testen van het huidige spel.

Contact

Wil je meer weten over deze actie. Stuur dan een mail naar Stefan: stefan@doetankpeer.nl

 

Deel op: